Pico de Gallo

Pico de Gallo
Pico de Gallo är som en tomatsallad med mexikanskt stuk. Den ska vara het
och aromatisk. Den passar till tacobuffén eller annan texmex mat. Man kan
servera den med nachos och guacamole. Drick gärna öl till det.
Jag brukar köpa kvisttomater som jag sätter i en skål på köksbordet så dom
hinner mogna ordentligt, då smakar dom bäst. Tänk på att tomater inte trivs i
kylskåp. Färsk koriander i kruka är en riktigt trist histora. Snabbodlade i driv-
hus och smakar nada! Jag brukar köpa koriander knippvis hos min lokala
turkbutik. Den brukar även vara bra i asiatiska butiker. Tänk på att mängderna
är ungefärliga och man kan minska på chillin om man är känslig.



4-5 mogna tomater grovhackade
1 gul lök grovhackad
2-3 jalapenos ( eller vanlig grön chilli) finhackade
1 knippa koriander finhackad
1-2 lime
salt efter smak
ev olivolja av fin kvalitet

Blanda samman dom fyra första ingridienserna i en lämplig skål. Pressa i en
lime. Smaka av med salt och ev mer lime. Om man vill så kan man ringla
över lite olivolja. Det är inte så texmex men jag tycker det passar...





Kommentarer
Postat av: Schtekurai

Gillade ordvalet "Turkbutik" :)

2010-06-17 @ 11:48:18
URL: http://schtekurai.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0