Potatisflarn

Det här är ett recept som kan varieras hur mycket som helst. Man gör två fyllningar, en varm som går med in i ugnen och en kall som strös på efter.
 
Eftersom jag är lat använder jag färdigkavlad smördeg som kan köpas på rulle. Bred ut den på en ugnsplåt och nagga med en gaffel där fyllningen ska ligga, det gör att smördegen inte fluffar upp och blir ojämn. Lägg på skivad kokt potatis lite omlott. Täck hela smördegen utom 1 cm kant runt om( och den ska du inte nagga med gaffeln). Strö över en näve riven smakrik ost som västerbotten, cheddar eller parmesan. Nu har vi gjort grunden.
 
Fyll på med någonting som du tycker är gott. Jag tog ansjovis, rödlök, flingsalt och nymald peppar. Vik över kanten och pensla med uppvispat ägg. Stoppa in i ugnen( 200 grader) till det får fin färg, ca 20 minuter. Tag ut ur ugnen och strö över den kalla fyllningen. Jag hade hackat ägg, hackad persilja och klyftade körsbärstomater. Servera med en blandad sallad.
 
Förslag på varm fyllning: kokt skinka, slantad choritzo, lax, svamp, rostade grönsaker, sparris, getost osv.
 
Förslag på kall fyllning: hackade örter, grönsaker, rökt lax, räkor, löjrom, lufttorkad skinka, oliver, örtolja osv.
 
 

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Mums det lät väldigt gott det :-)

2012-08-03 @ 21:55:06
URL: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0