Snabbguide till Japanska namnändelser

Konnichiwa, inte för att jag är en expert i ämnet men efter många års flitigt animetittande så har jag lärt mig några saker. Har du tänkt på att när man säger ett namn på japanska så lägger man i regel till en ändelse tex:

Daniel-san( precis som i Karate kid). Det motsvarar ungefär herr på svenska och visar respekt för den som tilltalas.

Daniel-sama Mycket formelt och används till folk som har högre status.

Daniel-kun För vänner eller yngre, oftast killar.

Elli-chan För vänner som är tjejer. Eller söta/feminina killar( och där kunde jag ju inte använda mitt eget namn).

Elli-pun En slang ändelse om man vill vara knasig/nerdig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0